Marketing voor androïden?

17 april 2013

Eén van de redenen die ervoor zorgen dat bedrijven moeten terugvallen op Soul Marketing ligt in de bijzonder snelle technologische ontwikkelingen. Mobiele toestellen worden immers meer en meer een verlengstuk van de consument. En dat heeft in elke organisatie aanzienlijke implicaties voor de marketingstrategie. Zeker retailers zullen daar in de toekomst veel meer rekening moeten mee houden dan nu. Omdat klanten nu eenmaal surfen naar wat in hun gedachten opkomt.
En waar het hart van vol is, daar loopt het surfgedrag van over.

Mobiele revolutie

Samsung bracht recent de Galaxy S4 smartphone op de markt. Naast een aantal andere technische snufjes, wordt hij vooral gekenmerkt door het feit dat je over het scherm kan scrollen door met je ogen te rollen.
In de twitter- en bloggemeenchap zijn er daarnaast al duizenden berichten verschenen over de iWatch van Apple, het horloge dat algemeen wordt beschouwd als de volgende stap in wat door sommigen de mobiele revolutie is genoemd. De trein daarvan dendert tegen een razendsnel tempo voort.

Maken mobiele toestellen van de consument een soort androïde?

David Marcotte van het Britse retailconsultingbedrijf Kantar Retail had het op een recent internationaal retailcongres daarom over het concept van “marketing voor androïden”. Android is natuurlijk niet alleen een populair mobiel telefoniesysteem, het woord androïde verwijst ook naar een kunstmatige op een mens gelijkende entiteit. Nu we met zijn allen 24 uur per dag en zeven dagen op zeven mobiel bereikbaar zijn, zijn we digitale massaconsumenten. Maar er is meer. De consument is niet alleen van vlees en bloed, hij heeft zijn eigen connectie met de digitale wereld in zijn broekzak. Elke consument is als het ware een versterkte persoonlijkheid. Daardoor wordt het voor marketeers nog moeilijker om die te bereiken met een fake boodschap die niet op de waarden en de identiteit van het bedrijf stoelt. De ‘Paranoid Android’ waar Radiohead al naar verwees (Thom Yorke schreef de song na een onaangenaam verblijf in een bar in Los Angeles waar cocaïne-snuivende mannen en een hysterische vrouw hem vervreemden van de mensen om hem heen) wordt een ‘Human Android’ die zijn eigenheid digitaal verlengt. En connectie zoekt met merken en organisaties die die eigenheid bevestigen, invullen, verlengen.

Doordringen in een nieuwe wereld

Terwijl sommige bedrijven nog worstelen met de overstap naar het “customer centric” denken, is eigenlijk al een volgende stap nodig: nadenken over hoe ze kunnen doordringen in de nieuwe wereld waarin de consument als gevolg van de mobiele revolutie zit. Diverse Zuid-Koreaanse supermarkten delen hun promoties bijvoorbeeld al niet meer mee via affiches aan de muur, maar ze plaatsen die verwijzingen naar die promoties op de grond, omdat consumenten met hun smartphone in de hand om hun mails te checken en sms’jes te versturen, nu eenmaal veel meer de blik op de grond gericht houden dan vroeger.

Sterkere consument overtuigen kan enkel met sterkere klantgerichte marketing

Dit voorbeeld bewijst dat organisaties flexibiel genoeg zullen moeten zijn om snel hun aanpak te veranderen. Niet alleen in de retail trouwens, want ook de b2b-klant is als gevolg van alle technologische ontwikkelingen waarop hij kan terugvallen een stuk sterker geworden. Precies door die vereiste flexibiliteit gaan ondernemingen vandaag ondoordacht te werk en springen ze van de hak op de tak mee met de waan van de dag. Ze storten zich bijvoorbeeld op een fenomeen als augmented reality zonder zich af te vragen of dat wel bij hun identiteit past. Een aanpassing aan de versterkte consument of klant kan echter enkel als bedrijven nog meer focussen op hun kernwaarden en handelen vanuit hun ziel.