Artikels

17 augustus 2014

Het verdriet van Mulder

Hoe prettig het ook kijken was naar het veelgeprezen commentaar van kwajongen-op-jaren Jan Mulder tijdens de wedstrijdbeschouwingen van het WK Voetbal in Brazilië, zijn bespiegelingen vooraf waren heerlijk voer voor romantici en taalliefhebbers, maar kaatsten dikwijls de bal mis. Wiskunde en statistiek nemen het over van de ervaring van de oud-speler.

Lees meer
23 oktober 2013

Tikkie-takkie of paniekvoetbal?

Welk soort voetbal speelt uw marketingafdeling? Herdefinieert het de spelregels zoals het tikkie-takkie voetbal dat gedaan heeft, of schakelt u over naar paniekvoetbal? Voetbal is de belangrijkste bijzaak in de wereld. Als marketing uw belangrijkste hoofdzaak is, moet u volgend artikel zeker lezen.

Lees meer
22 oktober 2013

De ongemakkelijke waarheden

Vier uitdagende en zeer onderhoudende sprekers raakten eenzelfde thematiek aan: duurzaamheid, transformatie, innovatie en keuze. Een inzicht voor iedere ondernemer en de gevolgen ervan voor ons marketingdenken.

Lees meer
27 mei 2013

Bestaat de 'VVA' voor het gezin nog?

Op Moeder- en Vaderdag werden en worden weer honderdduizenden mama’s en papa's meer dan terecht in de bloemetjes gezet. Het deed bij mij de vraag rijzen of die ouders eigenlijk nog lang de belangrijkste aankoopverantwoordelijken (Verantwoordelijke Voor Aankoop ofte VVA) van het gezin – die überdoelgroep waar advertenties zich nog altijd naar richten - zullen blijven. Want net als zoveel andere zaken, staat ook dat traditionele model onder druk. Dat betekent dat marketeers die op zoek zijn naar zielsverwanten niet alleen hun spectrum moeten verruimen, maar zeker ook rekening moeten houden met het feit dat mama’s en papa's zich nu op een heel andere manier laten beïnvloeden dan vroeger.

Lees meer
6 mei 2013

De stilliggende bal op de middenstip

Een zevenjarige doodzieke jongen gebruiken als speelbal om het gelijk aan je kant te krijgen. Faut le faire. Alexion heeft de kat de bel aangespannen, maar de kat reageert al even fijngevoelig (onder de vorm van ministers en parlementsleden) door de man te spelen maar de bal ergens te vergeten. Nog maar es een voorbeeld van hoe het niet moet. En wat Soul Marketing had kunnen zijn.

Lees meer
6 mei 2013

Vijf cruciale redenen voor “journey mapping”

Om de ziel van de klant te winnen moet je eerst zijn reisroute in kaart kunnen brengen. Het idee om de reisroute in kaart te brengen die de klant heeft gevolgd vooraleer hij effectief klant is geworden, is voor marketingafdelingen niet nieuw. Integendeel zelfs, er gaat geen dag meer voorbij zonder dat we over iemands “reis” gehoord hebben in de media, in een marketingcampagne of in dagelijkse gesprekken. Voor marketeers bestaat er echter geen groter gevaar dan concepten waarvan we denken dat “iedereen” ze gebruikt. Want dan lijken ze niet meer origineel genoeg. Het kind met het badwater weggooien is echter nog gevaarlijker. Daarom hieronder kort vijf redenen om de reisroute van de consument wél consequent in kaart te blijven brengen. Meer dan ooit zelfs!

Lees meer
17 april 2013

Marketing voor androïden?

Eén van de redenen die ervoor zorgen dat bedrijven moeten terugvallen op Soul Marketing ligt in de bijzonder snelle technologische ontwikkelingen. Mobiele toestellen worden immers meer en meer een verlengstuk van de consument. En dat heeft in elke organisatie aanzienlijke implicaties voor de marketingstrategie. Zeker retailers zullen daar in de toekomst veel meer rekening moeten mee houden dan nu.

Lees meer